Darmflora-analyse

Wanneer is een ontlastingonderzoek aan te raden?

Bij de volgende ziekten en klachten is een ontlastingonderzoek ter bepaling van de samenstelling van de darmflora aan te raden;

• Winderigheid
  • Verstopping
  • Buikpijn
  • Spastische darmen
  • Chronische infecties van het maagdarmkanaal
  • Chronische infecties van de luchtwegen
  • Allergieën
  • Huidziekten
  • Ziekten veroorzaakt door het milieu

Waarom is een ontlastingonderzoek bij zoveel verschillende klachten belangrijk?
Bacteriën zijn in grote hoeveelheden aanwezig op onze huid en in de slijmvliezen, maar de hoeveelheid bacteriën in onze darmen overtreft alles. Alleen al in de dunne en dikke darm leven naar schatting 100 biljoen bacteriën. Dit is meer dan het totale aantal lichaamscellen van het menselijk lichaam. Samen met microben vormen deze bacteriën de zogenoemde microflora van de darmen of kortweg: de darmflora. De darmflora bevat voornamelijk nuttige bacteriën die het lichaam op vele manieren ondersteunen. De darmflora speelt een essentiële rol in ons afweersysteem. Natuurgeneeskundig gezien ontstaat 75% van de ziektes vanuit de darmen. Vaak wordt de darmflora op vroege leeftijd aangetast en vervolgens nooit meer opgebouwd met als gevolg chronische ziektes. Wat wordt er onderzocht in het ontlastingsonderzoek:

• PH-waarde ontlasting;
  • Vertering van de koolhydraten, vetten en eiwitten
  • Aanwezigheid van de goede darmbacteriën (darmflora)
  • Aanwezigheid van ziekteverwekkende organismen zoals bacteriën, parasieten gisten en schimmels

Aan de hand van het ontlastingsonderzoek kan een beeld worden verkregen van de spijsvertering, staat van het immuunsysteem en eventuele aanwezigheid van ziekteverwekkers.

Meer informatie of een afspraak maken? Bel 030-2254713 Neem contact op